Rechercher dans ce blog

Wednesday, June 21, 2023

Radio 2 blijft luisteraars verliezen na afschaffing regionaal ochtendblok maar is nog steeds grootste zender - Gazet van Antwerpen

Ondanks een vernieuwingsoperatie, met onder meer het schrappen van het regionaal ochtendblok, heeft Radio 2 in de periode januari-april 2023 opnieuw marktaandeel verloren. Dat blijkt woensdag uit de luistercijfers van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM). Toch blijft Radio 2 de meest beluisterde radiozender van Vlaanderen.

Bron: BELGA

De VRT-radiozender haalde in de onderzochte periode een marktaandeel van 24,6 procent. Bij de vorige meting, die betrekking had op de laatste vier maanden van 2022, ging het om 26,1 procent. Nog vier maanden eerder bedroeg het marktaandeel meer dan 28 procent.

De openbare omroep had begin dit jaar nog een vernieuwingsoperatie doorgevoerd bij Radio 2. Zo verdwenen de aparte ochtendblokken per provincie, om plaats te maken voor de nationale ochtendshow ‘Goeiemorgen morgen!’, met Peter Van de Veire als presentator.

“Radio 2 verliest marktaandeel. In een vernieuwingsoperatie is dat niet geheel onverwacht. We weten dat onze luisteraars wat tijd nodig hebben om te wennen aan de nieuwe programma’s”, zo reageert Els Van de Sijpe, manager VRT Radio & Audio, in een persbericht.

LEES OOK. Peter Van de Veire krijgt nieuw gezelschap in ‘Goeiemorgen morgen!’

Ondanks het verlies blijft Radio 2 wel afgetekend de grootste zender. Op de plaatsen twee en drie volgen de DPG-zenders Qmusic en Joe. Het marktaandeel van Qmusic blijft ongeveer stabiel op 12,8 procent, Joe maakt een duidelijke sprong voorwaarts: van 10,3 naar 12,2 procent.

Na de top drie volgen opnieuw VRT-zenders. Radio 1 ziet luisteraars afhaken, waardoor het martkaandeel daalt van 9,3 naar 7,8 procent. De zender wordt voorbijgestoken door Studio Brussel, dat min of meer stabiel blijft op 8,2 procent. MNM zakt licht naar 6,4 procent en de klassiekemuziekzender Klara blijft status quo op een marktaandeel van 2,3 procent.

Tot slot haalt Nostalgie, de zender van Mediahuis en de Franse NRJ-groep, 6,1 procent. Bij de louter digitale radio’s is Willy het populairst, met een marktaandeel van 2,0 procent.

Adblock test (Why?)


Radio 2 blijft luisteraars verliezen na afschaffing regionaal ochtendblok, maar is nog steeds grootste zender - Gazet van Antwerpen
Read More

No comments:

Post a Comment

Hoe Zuckerberg ook de zoveelste vernedering in de Amerikaanse Senaat overleeft en al 20 jaar alle concurrentie wegveegt - Het Laatste Nieuws

[unable to retrieve full-text content] Hoe Zuckerberg ook de zoveelste vernedering in de Amerikaanse Senaat overleeft en al 20 jaar alle c...