Rechercher dans ce blog

Thursday, November 25, 2021

Nieuwe Kia Niro: vanaf 2022 in Nederland - AutoWeek

Hoewel de EV6 geldt als Kia's uithangbord van de kwaliteiten die het wat betreft elektrische auto's in huis heeft, is de e-Niro de absolute EV-koning in ons land. Samen met de goed verkopende Niro Hybrid leverde de elektrische e-Niro het model de titel 'best verkochte auto van 2020' op. Ook dit jaar stevent de Niro in Nederland af op de hoogste positie in de verkooplijsten. Tijdens de Seoul Mobility Show heeft Kia de splinternieuwe tweede modelreeks van de Niro onthuld.

Met de nieuwe Niro levert Kia het bewijs dat het niet alleen met dedicated en dus puur als elektrisch model ontwikkelde auto's komt, zoals de EV6. Dergelijke modellen staan op het speciaal voor EV's bestemde E-GMP-platform . Die hangt Kia aan het EV-label dat je kunt vergelijken met de i-lijn van BMW en het EQ-label van Mercedes-Benz.

Techniek

De nieuwe Kia Niro is net als zijn voorganger leverbaar als Hybrid, Plug-in Hybrid én elektrische e-Niro. Helaas is er nu nog niets te vertellen over de techniek. Kia rept namelijk met geen woord over de aandrijflijnen en houdt zelfs de afmetingen onder de pet. Wat techniek en efficiëntie betreft, doet de nieuwe Niro in ieder geval niet onder voor het huidige model. De huidige elektrische e-Niro is er met 136 pk sterke elektromotor en een 39,2 kWh accu en komt in die vorm 289 kilometer ver. Daarnaast is er een 204 pk sterke topversie met 64 kWh accu en een actieradius van 455 kilometer. De Niro Hybrid en Plug-in Hybrid hebben een 105 pk sterke 1.6 GDI benzinemotor die in de Hybrid aan een 44 pk sterke elektromotor is geknoopt. In de PHEV krijgt de krachtbron ondersteuning van een unit van 61 pk. Het systeemvermogen van beide hybride Niro's bedraagt 141 pk en 265 Nm. De plug-in hybride Niro perst tot 49 kilometer uit zijn 8,9 kWh  accupakket.

Of de nieuwe elektrische e-Niro een veel groter rijbereik krijgt dan het huidige type, valt overigens nog te bezien. De EV6 met de grootste actieradius, de 229 pk sterke achterwielaangedreven variant met de 77,4 kWh accu, heeft namelijk een range van 528 kilometer. Niet eens gek veel meer dan de 455 kilometer van de meest capabele e-Niro. Op het gebied van laadsnelheid valt er nog wel wat te winnen; de e-Niro kan namelijk maximaal 77 kW snelladen.

Kia meldt dat het op de plug-in hybride Niro de Greenzone Drive Mode introduceert, die de auto op basis van onder meer navigatiegegevens automatisch in EV-stand schakelt om te voldoen aan milieuzones. Ook kun je als bestuurder zelf bepaalde 'groene zones' aangeven waarin de Niro PHEV automatisch overschakelt naar elektrokracht als dat mogelijk is.

Design

Over het ontwerp van de nieuwe Kia Niro valt een boek te schrijven. Het is namelijk ingrijpend gewijzigd. De Niro is net als bijvoorbeeld de EV6 volgens de Opposites United-filosofie getekend en dat staat tot op heden garant voor extravagant design. Het ontwerp van de Niro is afgeleid van dat van de Habaniro Concept die Kia in 2019 presenteerde.

De nieuwe Kia Niro oogt vanuit elke hoek veel brutaler. Aan de voorzijde valt de eigenwijs vormgegeven led-dagrijverlichting op die afkomstig lijkt van zijn conceptuele voorbode. De cross-over heeft een fikse en in contrasterende kleur uit te voeren C-stijl en een achterzijde die ook breekt met de vormgeving van het huidige model. De onder de achterruit geplaatste achterlichten maken plaats voor hoog geplaatste, verticale units die direct naast de achterruit zitten. Daarnaast verhuist de kentekenplaat een verdieping omhoog, van de achterbumper naar de achterklep.

Interieur

Ook het interieur is ingrijpend herzien. Het overzichtelijke maar vrij conventioneel ogende dashboard van de oude Niro is verruild voor een binnenste waarin twee visueel min of meer met elkaar versmolten displays de grootste visuele attractie vormen. Het achter het stuur geplaatste scherm fungeert als instrumentarium, het scherm ernaast behoort toe aan het infotainmentsysteem. Opvallend is de sfeerverlichting waarmee Kia de ruimte tussen het infotainmentscherm en de rechter uitstroomopening opvult. De elektrische e-Niro had al een ronde selectieknop voor het kiezen van de rijrichting, voortaan hebben ook de Niro Hybrid en Niro Plug-in Hybrid een ronde keuzeknop voor de automaat.

Geen nieuw model zonder een passage over 'duurzame' en 'milieuvriendelijke materialen' en dus past ook Kia dergelijk spul toe in de Niro. Zo is de hemelbekleding gemaakt van gerecycled behang en is er voor de stoelen onder meer gebruikt gemaakt van tencel, een uit eucalyptusbladeren gewonnen stof.

Beschikbaarheid

De nieuwe Kia Niro komt in al zijn verschijningsvormen medio volgend jaar in Nederland op de markt.

Adblock test (Why?)


Nieuwe Kia Niro: vanaf 2022 in Nederland - AutoWeek
Read More

No comments:

Post a Comment

Hoe Zuckerberg ook de zoveelste vernedering in de Amerikaanse Senaat overleeft en al 20 jaar alle concurrentie wegveegt - Het Laatste Nieuws

[unable to retrieve full-text content] Hoe Zuckerberg ook de zoveelste vernedering in de Amerikaanse Senaat overleeft en al 20 jaar alle c...