Lime en Voi mogen hun deelsteps blijven aanbieden in het Brussels Gewest. Dat besliste een rechter nadat beide deelstepoperatoren in beroep waren gegaan tegen de keuze van de Brusselse regering om enkel nog e-steps van Dott en Bolt toe te laten.
De uitspraak is opvallend, daags voordat de nieuwe regelgeving voor deelsteps ingaat. Die bepaalt dat er een totaal van 8000 e-steps toegelaten zijn in de Brusselse straten, die netjes in daarvoor aangewezen dropzones geparkeerd moeten worden.
De Brusselse regering besliste eind vorig jaar via een aanbesteding dat die 8000 steps verdeeld mochten worden onder de bedrijven Dott en Bolt, maar Lime en Voi legden zich niet neer bij die keuze en tekenden beroep aan.
Met succes, zo blijkt nu. Naast de 8000 steps van Dott en Bolt mogen ook nog enkele duizenden exemplaren van Lime en Voi actief blijven, tot hun licentie afloopt. Hoeveel actieve deelsteps Brussel zal tellen door de uitspraak, is onduidelijk.
Voi mikt op 3000 steps
Voi reageert alvast tevreden op de beslissing. "We zullen tot eind augustus steps kunnen blijven aanbieden", zegt Country Manager Yessin Aattache. "Uit hoeveel steps onze vloot zal bestaan, bekijken we nu, ook op basis van de nieuwe regelgeving. Maar we mikken toch op zo'n 3000." De licentie van Lime is geldig tot juli 2025.
Aan de regelgeving rond de dropzones verandert voor alle duidelijkheid niets. Ook de aanbieders van de 7500 deelfietsen in het Brussels Gewest blijven ongewijzigd: Voi, Bolt en Dott.
In beroep
De woordvoerder van Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) laat in een reactie aan BRUZZ weten teleurgesteld te zijn door het vonnis.
“De vraag naar minder deelsteps kwam niet alleen van Brusselaars en onszelf, maar ook van de operatoren zelf”, klinkt het. “Ook zij zagen in dat er iets moest gebeuren aan de chaos en gaven toe dat zo’n groot aantal aanbieders voor de stepmarkt niet winstgevend is. Dit is een jammere zaak, maar we zullen de beslissing aanvechten.”
Lime en Voi mogen steps (tijdelijk) blijven aanbieden in Brusselse straten - VRT.be
Read More
No comments:
Post a Comment