Rechercher dans ce blog

Monday, November 6, 2023

Prijs van kleine auto's gaat door het dak - De Standaard

Transport

© Hans Lucas via AFP

Kleine auto’s zijn dubbel zo snel in prijs gestegen als de inflatie.

Ruben Mooijman

De goedkoopste modellen van de vijf grootste Europese autoconstructeurs zijn de voorbije vier jaar met 41 procent in prijs gestegen. Dat is bijna dubbel zoveel als de inflatie, die in die periode 21 procent bedroeg. De cijfers komen uit een analyse door de ngo Transport & Environment (T&E). De prijsstijgingen hebben de winsten van de constructeurs helpen aanzwellen.

T&E ging na hoeveel de goedkoopste modellen van de vijf grootste Europese autobouwers in 2019 in Duitsland kostten, en hoeveel dat nu is. Voor modellen zoals de Peugeot 208, de Seat Ibiza en de Renault Twingo ging het om prijsstijgingen van zo’n 6.000 euro. De goedkoopste modellen van Mercedes werden zelfs zo’n 10.000 euro duurder. Alleen bij BMW 1 bleef de prijsstijging relatief beperkt tot zo’n 2.000 euro.

Voor een deel heeft de stijging te maken met hogere kosten voor onderdelen, energie en arbeid. Maar de autoreuzen hebben ook prijsstijgingen doorgevoerd die niet door hogere inputprijzen te verklaren zijn. Volgens analisten van J.P. Morgan heeft ongeveer de helft van de prijsverhogingen te maken met hogere inputkosten. De winsten van de autobouwers zijn immers eveneens gestegen. In 2019 maakten de vijf grootste Europese autobouwers samen 28 miljard euro winst, in 2022 was dat 64 miljard. ‘Een deel van de prijsverhoging heeft geleid tot hogere winsten’, stelt T&E. Die stelling wordt ondersteund door de vaststelling dat de prijzen volgend jaar weer gaan dalen doordat er een overaanbod dreigt. Onder meer de ceo van Stellantis, de maker van Peugeot en Citroën, deed die voorspelling.

Winst boven gezondheid

De prijsstijgingen halen volgens T&E het argument onderuit dat autobouwers aanhalen om te lobbyen tegen de nieuwe uitstootnormen, Euro 7. Die zouden de auto’s duurder maken. Maar de extra kosten voor Euro 7 blijven beperkt tot ongeveer 200 euro per auto, wat in het niets valt bij de prijsstijgingen van de voorbije jaren. ‘Na diesel­gate is nog maar eens vastgesteld dat de autobouwers hun eigen winst belangrijker vinden dan de volksgezondheid’, stelt T&E.

Verschillende lidstaten hebben zich intussen tegen de nieuwe normen uitgesproken. In het Europees Parlement heeft de Commissie Leefmilieu de Euro 7-verplichtingen nog voort verzwakt. Invoering van de nieuwe norm zou worden uitgesteld tot 2030. T&E hoopt dat bij de plenaire stemming, nu woensdag, deze verzwakking wordt tenietgedaan. ‘De vraag is waarom automakers de prijs met duizenden euro’s optrekken, maar zich sterk verzetten tegen een regeling die 200 euro per auto zou kosten.’

Adblock test (Why?)


Prijs van kleine auto's gaat door het dak - De Standaard
Read More

No comments:

Post a Comment

Hoe Zuckerberg ook de zoveelste vernedering in de Amerikaanse Senaat overleeft en al 20 jaar alle concurrentie wegveegt - Het Laatste Nieuws

[unable to retrieve full-text content] Hoe Zuckerberg ook de zoveelste vernedering in de Amerikaanse Senaat overleeft en al 20 jaar alle c...