Het einde van de iconische Volkswagen Golf lijkt nabij. Volgend jaar krijgt de huidige achtste versie nog een laatste update en daarna is het voorlopig uit voor wat jarenlang het meest verkochte automodel van Europa was. Dat zegt Volkswagentopman Thomas Schäfer in een interview met een Duits vakblad. Al benadrukt hij wel dat de merknaam "Golf" niet gaat verdwijnen. Mogelijk krijgt op termijn een elektrisch model die naam.
De Volkswagen Golf was de rechtstreekse opvolger van de legendarische Kever. De productie daarvan was net na de Tweede Wereldoorlog begonnen en duurde tot in Europa tot in de jaren 70. In Latijns-Amerika werd de auto zelfs nog tot begin jaren 2000 geproduceerd. Het was een razend populair wagentje. In ruim 70 jaar tijd werden wereldwijd 21,5 miljoen Kevers verkocht.
In 1974 rolde de eerste Golf van de band, het autootje dat die iconische Kever moest opvolgen. Grote schoenen om te vullen, maar intussen heeft het model die verwachtingen ruimschoots ingevuld. Volgens cijfers van Volkswagen zelf waren tegen 2019 wereldwijd al meer dan 35 miljoen Golfs verkocht. Het was jarenlang het meest verkochte automodel van Europa.
De Golf is intussen aan de achtste generatie toe. En die achtste versie wordt, na een update volgend jaar, voorlopig ook de allerlaatste versie met een verbrandingsmotor. Dat heeft Volkswagentopman Thomas Schäfer gezegd in een interview met het Duitse vakblad Automobilwoche. "Daarmee is het model up-to-date tot het einde van het decennium."
"Daarna moeten we bekijken hoe dat segment van de markt precies evolueert." Voorlopig voorziet Volkswagen geen nieuw Golfmodel en focussen ze zich op hun elektrische voertuigen. "Tenzij de markt tegen 2026 of 2027 helemaal anders zou evolueren, maar dat verwachten we niet", zegt de topman. Mogelijk krijgt op termijn een elektrisch model wel de naam "Golf" al nog niet duidelijk of, hoe en wanneer dat zal gebeuren.
Het is duidelijk dat we iconische namen zoals "Golf", "Tiguan" en "GTI" niet opgeven
De merknaam gaat wel niet helemaal op de schop. "Het is duidelijk dat we iconische namen zoals "Golf", "Tiguan" en "GTI" niet opgeven, maar overhevelen naar de elektrische wereld. Zomaar een van deze namen plakken op een willekeurig voertuig, gaat niet. Die fout gaan we niet maken." Nochtans is er korte tijd een elektrische Golf geweest. De zogenoemde e-Golf wordt momenteel niet meer gemaakt en is vervangen door de ID.3.
Elektrische Golf?
Het is dus afwachten of en welke elektrische auto op termijn de merknaam Golf gaat dragen. Volkswagen is voor hun elektrische voertuigen intussen een aparte reeks met nieuwe namen begonnen: de zogenoemde Intelligent Design-reeks waarbij elk model begint met de letters "ID", gevolgd door een cijfer. De ID.3, ID.4 en ID.5 bijvoorbeeld. Hoe hoger het cijfer, hoe groter de auto.
De ID.3 bijvoorbeeld is qua formaat ongeveer de grootte van een Golf en lijkt de ideale vervanger in dat segment van de markt. Wie weet krijgt dit model ook ooit nog de naam "Golf". Al lijkt Schäfer dat in het interview voorlopig uit te sluiten. De ID.3 heeft volgens hem niet genoeg "Golf-genen" en een te hoog dak. Zaken die niet per se onoverkomelijk lijken op lange termijn.
Hetzelfde lot als de Golf lijkt ook de kleinere Polo beschoren, want eerder deze maand kondigde Volkswagen de zogenoemde ID.2 aan. Een volledig elektrische auto de grootte van een Polo die vanaf 2026 op de markt zou komen en minder dan 25.000 euro zou kosten met een actieradius van 450 kilometer. Mogelijk is daarmee op termijn de vervanger van de Polo bekend. Of ook die ooit de naam "Polo" zal krijgen, blijft afwachten.
Is het einde van de iconische Volkswagen Golf nabij? - VRT.be
Read More
No comments:
Post a Comment