De nieuwe parkeerregels in de stad Antwerpen zijn voer voor debat. Vanaf augustus kan straatparkeren alleen maar voor bewoners en vergunninghouders. Een goed idee volgens sommigen, vreselijk volgens anderen. Volgens mobiliteitsexpert Griet De Ceuster is het bannen van bezoekers op straatparkings nog maar een eerste stap: "De grootste parkeerdruk komt van bewoners".
Waarover gaat het?
De stad Antwerpen heeft een nieuw parkeerbeleid uitgestippeld dat op 1 augustus ingaat. Concreet mag je in de zone tussen de Schelde en de Leien alleen nog maar parkeren als je bewoner of vergunninghouder bent. Bezoekers worden doorverwezen naar publieke parkings en park-and-ridezones rond de stad. Het stadsbestuur wil zo de 16e-eeuwse binnenstad leefbaarder maken.
De beslissing heeft voor- en tegenstanders. Is dit nu echt een goede maatregel? Griet De Ceuster is oprichter van het bedrijf Transport & Mobility Leuven, een adviesbureau rond mobiliteit verbonden aan de KULeuven. Volgens haar zijn straatparkings het grootste parkeerprobleem in een typische binnenstad.
Wanneer parkeerplaatsen op straat verdwijnen, is er meer ruimte voor groen, fietspaden en voetpaden. "Al die auto's langs de straat geven een erg druk, lelijk en zelfs onveilig gevoel", zegt De Ceuster in "Laat". "Straatparkeerplaatsen wegdoen is het beste wat je kan doen in een stad".
Ook de bewoners weg van de straat
In Antwerpen gaat het enkel om bezoekers die naar ondergrondse garages en P+R-parkings aan de rand van de stad gedwongen worden. Bewoners zullen hun auto nog steeds op straat kunnen parkeren.
Maar wanneer je in een binnenstad meer wil gaan gebruikmaken van de beschikbare ruimte, moet je volgens Griet De Ceuster ook naar de bewoners durven te kijken.
"Wie staat er het langst geparkeerd en veroorzaakt het meest overlast? Dat zijn eigenlijk de bewoners die er het grootste deel van de dag geparkeerd staan. Zij zorgen in elke stad voor de grootste parkeerdruk", aldus De Ceuster.
Trend om steden autovrij te maken
Het lijkt een revolutionair plan, maar Antwerpen is niet de eerste stad om een strenger parkeerbeleid te ontwikkelen om de druk op de binnenstad te verlichten. Niet in Vlaanderen, en ook niet internationaal. De Ceuster haalt de Deense hoofdstad Kopenhagen aan als voorbeeld: "Kopenhagen heeft het straatparkeren erg geweerd door volop in te zetten op ondergrondse parkings. Zowel voor bezoekers als voor bewoners. Zo kan de straat vrijkomen voor activiteiten."
Op termijn moeten we nadenken over wat we met de bewoners doen.
Als de stad van de toekomst autovrij is, zal die overgang niet van vandaag op morgen gebeuren. "Op termijn moeten we nadenken over wat we met de bewoners doen. Moeten we gaan kijken naar bouwverordeningen, vergunningen. Wat als je een appartement bouwt, voorzie je in een minimum aantal parkeerplaatsen of niet? Laten we projectontwikkelaars buurtparkings bouwen?", vraagt De Ceuster zich luidop af.
"In de meeste steden begint men met het makkelijkste: de bezoekers naar parkeergarages sturen, net als nu in Antwerpen gebeurt. En dat is een fantastische eerste stap", besluit ze.
Antwerpse parkeerplan voor bezoekers eerste stap, zegt mobiliteitsexpert, maar: "Grootste parkeerdruk van bewoners" - VRT.be
Read More
No comments:
Post a Comment