Er lijkt maar geen einde te komen aan het wereldwijde tekort aan microchips. Daardoor blijft de productie van onder meer auto's vertraging oplopen. Ook deze week moet de fabriek van Volvo Cars in Gent de band stilleggen door een tekort aan chips. Hoe komt het dat het probleem niet opgelost geraakt. En hoe lang zullen de tekorten nog aanslepen?
In de fabriek van Volvo in Gent zullen deze week geen nieuwe auto's van de band rollen. Door een tekort aan microchips wordt de productie vanaf vandaag de hele week stilgelegd. Opnieuw. Ook vorig jaar lag de fabriek 40 dagen stil door een chiptekort.
Volvo is niet de enige fabrikant die nu al enkele jaren problemen ondervindt. Ook andere automerken moesten fabrieken sluiten of de productie terugschroeven. "Dat is nog altijd een gevolg van de coronapandemie", zegt Robert Boute, professor Productie en Logistiek (KU Leuven / Vlerick Business School).
"Staal, hout, fietsonderdelen, chips... We hebben tijdens corona een tekort gezien aan allerlei soorten grondstoffen. Het probleem is eigenlijk begonnen toen we de eerste signalen kregen dat er in China een nieuw coronavirus was opgedoken."
"Uit vrees voor toeleveringsproblemen vanuit China zijn heel veel bedrijven grote bestellingen gaan plaatsen. Maar toen enkele weken later zowat de hele wereld in lockdown ging, viel de vraag naar producten stil en bleven die bedrijven natuurlijk met hun voorraden zitten. Heel het jaar 2020 hebben de bedrijven geprobeerd om hun overtollige voorraden weg te werken, waardoor de hele toeleveringsketen stilviel."
"Een klein jaar later, toen het vaccin op de markt kwam, is de hele economie weer opgeveerd. Alle bedrijven wilden op exact hetzelfde moment opnieuw hun voorraden aanvullen. Dat heeft een enorme druk op de toeleveranciers veroorzaakt, met grote tekorten aan grondstoffen tot gevolg", zegt professor Boute.
De ene chip is de andere niet
In de meeste sectoren zijn vraag en aanbod intussen weer in evenwicht, maar niet voor bepaalde microchips. "Dat komt omdat de vraag naar slimme producten de laatste jaren systematisch groter is geworden. We hebben vandaag een slimme tv, een slimme deurbel, een slim alarm... Er bestaat zelfs een slimme fopspeen die de temperatuur van de baby meet en doorstuurt naar de smartphone van de ouders. Al die toestellen hebben chips nodig en het aanbod kan niet volgen."
Volgens professor Boute zal het chiptekort dit jaar niet opgelost raken. "Bestaande fabrieken kunnen de toegenomen vraag niet aan, je hebt dus nieuwe chipfabrieken nodig. Maar de bouw ervan duurt al gauw een aantal jaren en kost 10 tot 20 miljard euro. Ik denk dat we dus nog zeker één of misschien twee moeizame jaren zullen doormaken."
"Tegelijk zie ik nu al veel bedrijven die bij het ontwerp van nieuwe producten rekening houden met eventuele toekomstige chiptekorten. Ze bouwen de mogelijkheid in om chips van verschillende toeleveranciers te gebruiken en kunnen zo problemen bij de ene chipfabrikant opvangen door ze te vervangen door de chips van een andere fabrikant."
Voor smartphones en laptops zijn de problemen intussen weggewerkt, zegt professor Boute. "De vraag naar digitale apparaten om thuis te werken, is vandaag kleiner dan in het midden van de lockdown. Voor die apparaten is er intussen genoeg aanbod."
BELUISTER - Onze dagelijkse podcast "Het kwartier" gaat vanaf minuut 6 over het tekort aan chips:
Politieke nieuwjaarsrecepties: zinvol of zever?
"Chiptekort zal nog zeker 1 jaar duren": waarom het wereldwijde tekort aan microchips zo moeilijk opgelost raakt - VRT.be
Read More
No comments:
Post a Comment