Rechercher dans ce blog

Wednesday, October 12, 2022

Supermarkten halen uit naar A-merken in reclamespots voor eigen huismerk: "Eerste keer dat we het zo agressief zien" - VRT NWS

De afgelopen weken duiken opvallende reclamecampagnes op van verschillende supermarktketens, waarin ze openlijk bekende A-merken aanvallen. Zo haalt Lidl uit naar Philadelphia in zijn recentste radiospot. De boodschap: hun eigen roomkaas is minstens even lekker en veel goedkoper. "Het is de eerste keer dat we het zo agressief zien", zegt professor marketing Els Breughelmans in "De wereld vandaag" op Radio 1.

Roomkaas van Philadelphia voor 2,86 euro? Voor minder geld krijg je even goede kaas van het huismerk, met nog een komkommer en beschuiten erbij. Dat is tenminste te horen in een nieuw reclamespotje van Lidl. Dat is opvallend, vindt Els Breughelmans, professor Marketing aan de KU Leuven en retailexpert. "Het is de eerste keer dat we het zo agressief zien, dat een supermarkt zijn eigen merk zo positioneert tegenover een A-merk." 

Ook andere supermarktketens zoals Delhaize, Aldi en Carrefour prijzen hun eigen huismerken, ten koste van de grote merken. Merken die ze nochtans veelal in hun eigen rekken blijven verkopen. "De supermarkten verdienen veel meer aan hun eigen producten", zegt Breughelmans. "De marges zijn veel groter".

Relatie supermarkten en producenten al onder druk

Het zal de relatie tussen de supermarkten en de producenten alvast niet verbeteren, denkt Breughelmans. "We zitten met hoge prijzen, A-merken die prijsverhogingen willen. Die relatie staat al onder druk, dit zal het alleen maar verergeren. Er komen ook prijsonderhandelingen aan, over de nieuwe prijzen voor het komende jaar. De grote merken gaan dit niet appreciëren."

Voor de consument is dit zeker geen slecht nieuws. "Zeker tijdens deze periode van inflatie zijn mensen prijsgevoeliger. Supermarkten willen nog meer klanten aan zich binden, met die lagere prijzen." De consument profiteert er uiteindelijk van als supermarkten lagere prijzen kunnen bedingen bij de producenten.

Leo en Olé

De supermarkten claimen dat de kwaliteit van de huismerken minstens even goed is als die van de A-merken. "Supermarkten kunnen het zich niet permitteren om slechte producten te verkopen, met hun eigen merk op", zegt Breughelmans. 

Waar ze werkelijk geproduceerd worden, is niet helemaal duidelijk. "Heel wat huismerken worden in dezelfde fabriek gemaakt als de A-merken. Het typevoorbeeld daarvan is Leo en Olé. Maar de meeste merken willen er niet over communiceren. Als een huismerk uit een en dezelfde fabriek komt en de consument weet dat, gaat die denken dat het om exact hetzelfde product gaat. Dat is niet altijd waar." 

De ingrediënten zijn niet altijd dezelfde. "Het gaat vaak om goedkopere ingrediënten, niet per se ongezondere. Men zal bijvoorbeeld geen chocolade gebruiken maar cacao. Dat proef je, maar uiteindelijk blijft het wel een gelijkaardig product."

Oliecrisis

Huismerken zijn erg populair geworden in de jaren 70. "We zaten toen met een oliecrisis. Toen was er een grote nood aan laag geprijsde producten. Dat zien we nu ook, nu de inflatie zo hoog is."

Dat A-merken duurder zijn, ligt aan verschillende zaken. "De marketing kost veel geld, doorgaans in de vorm van grote reclamecampagnes. Ook het etiket is vaak veel mooier bij A-merken. Nieuwe en innovatieve voedingsproducten worden meestal door de grote merken geïntroduceerd. De ontwikkelingskosten worden doorgerekend en daarvoor betaalt de consument uiteindelijk ook."

Adblock test (Why?)


Supermarkten halen uit naar A-merken in reclamespots voor eigen huismerk: "Eerste keer dat we het zo agressief zien" - VRT NWS
Read More

No comments:

Post a Comment

Hoe Zuckerberg ook de zoveelste vernedering in de Amerikaanse Senaat overleeft en al 20 jaar alle concurrentie wegveegt - Het Laatste Nieuws

[unable to retrieve full-text content] Hoe Zuckerberg ook de zoveelste vernedering in de Amerikaanse Senaat overleeft en al 20 jaar alle c...