Bierbrouwer AB InBev breidt het moederschapsverlof voor alle werknemers in Europa uit naar 26 weken. En betaalt meer dan autobouwer Volvo. Maar de meeouder is bij Volvo dan weer beter af.
AB InBev staat bekend om zijn obsessie met kosten. Denk maar aan de kreet van voormalig ceo Carlos Brito, die een onderscheid maakte tussen ‘working money’ en ‘non working money’. Je hebt kosten die geld opbrengen, en je het er die nutteloos zijn en die je dus moet schrappen.
Maar met de extra verlofregeling voor mama’s, gaat de brouwer wel erg ver en doet het op bepaalde punten in Europa zelfs beter dan Volvo Cars die sinds april wereldwijd innoveerde op dit punt.
Vanaf deze maand al hebben mama’s recht op 26 weken betaalde moederschapsrust. Dat is elf weken meer dan wettelijk verplicht is in België. AB InBev had in 2018 de regeling al uitgebreid van 11 weken naar 16 weken. De nieuwe regeling geldt voor alle medewerkers in Europa. AB InBev doet daarmee beter dan het Belgisch systeem waar de moeder maar recht had op 15 weken ouderschapsverlof met loonverlies. Bij AB InBev wordt dit 26 weken zonder loonverlies.
Volvo Cars had al in april het ouderschapsverlof uitgebreid. Daar is het zowel voor de mama als de papa op 26 weken gebracht en wordt 80 procent van het loon betaald. Een koppel is dus daar nog beter af, maar een alleenstaande moeder zit bij de brouwer beter.
Bij AB InBev komt er voor de papa of de meeouders vier weken lang geboorteverlof. De regeling geldt ook voor nieuw samengestelde gezinnen. AB InBev zegt zo een breder engagement te nemen voor een diversere en inclusieve maatschappij.
Prioriteiten van jongeren
De brouwer past ook zijn beleid aan voor de mama’s die na afloop van het geboorteverlof weer aan de slag gaan. De eerste acht weken moeten ze maar 75 procent werken, maar worden ze wel 100 procent betaald. ‘Wat we doen is eigenlijk het leven vergemakkelijken van de zorgouder gedurende de eerste 8 maanden na de geboorte of adoptie’, zegt Laure Stuyck van AB InBev.
De brouwer zegt dat het nieuwe beleid er komt na een uitgebreide benchmarking en luistersessie met werknemers en hun managers.
De aanpassing zegt iets over de krapte op de arbeidsmarkt én over het belang dat jongeren hechten aan de werk-privébalans. Bedrijven die rekening houden met hun prioriteiten, liggen beter in de markt als werkgever. Ook een kostenbewuste speler als AB InBev doet nu een opvallende zet.
Ook adoptie- en pleegouders
De brouwer past zijn beleid wel alleen voor Europa aan. Daarmee gaat hij minder ver dan autobouwer Volvo Cars omdat die de nieuwe regeling die de autobouwer al vanaf 31 maart van dit jaar invoerde, voor alle werknemers invoert. Naast de mama’s mogen ook de papa’s er een half jaar op ouderschapsverlof.
Voor mannen is de regeling bij de autobouwer dus een veel grotere stap vooruit: ze verlengt het geboorteverlof voor vaders of meeouders de facto van drie naar 26 weken. In die bijkomende weken wordt het loon voor 80 procent doorbetaald door Volvo Cars.
Ook adoptie- en pleegouders bij Volvo Belgium genieten van die regeling. In ons land genieten die nu wettelijk maximaal zeven weken verlof, of het dubbele als het kind een beperking heeft.
Volvo Cars paste zijn beleid trouwens aan voor alle werknemers, ook voor die in de Chinese en Amerikaanse vestigingen. Daar is het verschil ingrijpend. AB InBev gaat niet zover. De brouwer heeft de meeste werknemers in de VS, Latijns-Amerika en Azië en is ook in Afrika actief.
'Volvo-model' maakt school: AB InBev breidt ouderschapsverlo... - De Standaard
Read More
No comments:
Post a Comment