Rechercher dans ce blog

Sunday, June 20, 2021

Thomas Dermine (PS): 'Ik heb nog nooit individuele aandelen gekocht' - De Tijd

1. Wanneer hebt u echt met geld leren omgaan?

‘Op mijn 16de droomde ik ervan dj te zijn. Ik had veel geld nodig om te investeren in platen, een versterker en een geluidssysteem. Ik ging met met mijn vrienden een partnerschap aan en we leenden elk 500 euro bij onze ouders. Mijn ouders hadden twee voorwaarden: ik moest het geld binnen twee jaar terugbetalen en ik moest blijven focussen op mijn studies. Het is duidelijk dat ik geen David Guetta ben geworden. Maar mijn lening heb ik in minder dan twee jaar terugbetaald.’

Ik ben gerust bereid minder te verdienen als mijn werk meer zin heeft.

2. Wat is uw beste financiële beslissing?

‘Universitaire studies aanvatten. De armoedecijfers in België bewijzen dat je met een diploma hoger onderwijs op zak weinig kans hebt om in de armoede te belanden. Mijn diploma was een paspoort voor vrijheid. Ik droom er niet van heel rijk te zijn, ik streef er wel naar genoeg geld te hebben zodat mijn vrijheid niet wordt beknot. Als ik zin heb om op café of restaurant te gaan, wil ik dat kunnen doen.’

3. Wat is uw slechtste financiële beslissing?

‘Na mijn studies in de Verenigde Staten keerde ik met mijn echtgenote terug naar Brussel. Voor een korte periode, dachten we, want we wilden verhuizen naar het buitenland. Uiteindelijk zijn we zeven jaar in Brussel blijven wonen in een te duur appartement. Had ik het geweten, dan had ik er een klein appartement gekocht.’

4. Hebt u financieel ingeleverd toen u van consultancy overstapte naar de politiek?

‘Vanuit Londen keerde ik terug naar Charleroi, om samen te werken met Paul Magnette. Ik heb toen veel loon moeten inleveren. Toch heb ik nooit getwijfeld. Misschien is dat iets van mijn generatie, maar ik wil vooral impact hebben met wat ik doe. Ik ben gerust bereid minder te verdienen als mijn werk meer zin heeft.’

5. Belegt u?

‘Ik heb nog nooit individuele aandelen gekocht. Als ik een beetje spaargeld aan de kant kan zetten, beleg ik dat wel in enkele brede thematische fondsen die nauw aansluiten bij mijn persoonlijke waarden. Het gaat om fondsen die bijvoorbeeld investeren in duurzame energie of de watersector.’

6. Wat is uw grootste ergernis over geldzaken?

‘Dat je in sommige cafés en restaurants nog altijd niet met Bancontact kan betalen. Ik heb nooit cash bij, dat is toch iets van een andere tijd. Ik betaal meestal met de betaalapp op mijn smartphone: superhandig.’

7. Wat is uw laatste grote aankoop?

‘Voor mijn 35ste verjaardag heb ik onlangs een mountainbike gekocht. Het is nog altijd geen superduur model, maar het was toch al een grote uitgave. Veel plezier heb ik er nog niet aan kunnen beleven: zoals iedereen die nu een fiets koopt, moet ik heel lang wachten op de levering. Pas tegen de zomer van 2022 zal ik hem kunnen afhalen. Dan ben ik alweer een jaartje ouder.’

8. Voor welke uitgaven hebt u een zwak?

‘Thuis doet mijn vrouw de aankopen. Zelf heb ik absoluut geen passie voor shoppen. Ik koop daarom altijd dezelfde kledij: een wit hemd met een blauwe broek. Voor de rest heb ik niets nodig. Als ik tijd heb, spendeer ik die liever met mijn twee dochters dan in de winkel.’

9. Bent u al bezig met de financiële opvoeding van uw kinderen?

‘Mijn oudste dochter is vier. Dat is nog te jong om het echt over geld te hebben. Ik let er wel op dat we ze niet te veel verwennen met te grote cadeaus. Kinderen zijn vaak al gelukkig met kleine dingen.’

10. Wat is voor u de grootste luxe?

‘Tijd. Ik probeer een moderne papa te zijn die er echt is voor zijn kinderen. Daarom ben ik ontzettend gedisciplineerd in het managen van mijn agenda. Toch blijft het een permanente strijd om de balans in evenwicht te houden.’

Adblock test (Why?)


Thomas Dermine (PS): 'Ik heb nog nooit individuele aandelen gekocht' - De Tijd
Read More

No comments:

Post a Comment

Hoe Zuckerberg ook de zoveelste vernedering in de Amerikaanse Senaat overleeft en al 20 jaar alle concurrentie wegveegt - Het Laatste Nieuws

[unable to retrieve full-text content] Hoe Zuckerberg ook de zoveelste vernedering in de Amerikaanse Senaat overleeft en al 20 jaar alle c...