Françoise Chombar, die bij Melexis afscheid neemt als CEO, kan door de chiphonger bij autofabrikanten de jaarprognose voor zowel omzetgroei als winstmarge fors verhogen.
De specialist in autochips Melexis heeft een sterk eerste kwartaal achter de rug. De omzet steeg naar 155,6 miljoen euro, jaar op jaar een stijging van 13 procent. Het cijfer ligt wel aan de onderkant van de 155 à 160 miljoen euro die CEO Françoise Chombar in februari bij de publicatie van de - sterke - jaarcijfers in 2020 aangaf. Het tweede kwartaal moet ongeveer dezelfde omzet opleveren.
Gelet op het orderboek verwachten we dat ook de tweede helft van 2021 sterk zal blijven. Daarom kunnen we onze prognoses sterk verhogen.
Daar staat tegenover dat de specialist in autochips door de huidige schaarste aan halfgeleiders bij een boomende vraag meer vertrouwen heeft dat ook de tweede jaarhelft sterk wordt.
'Nu de vraag boomt en de tekorten in de sector blijven duren, is de grootste uitdaging aan de hoge vraag te blijven voldoen', zegt Chombar. 'Gelet op het orderboek verwachten we dat ook de tweede helft van 2021 sterk zal blijven. Daarom kunnen we onze prognoses sterk verhogen.'
Melexis rekent nu op een omzetgroei van 22 à 25 procent over heel 2021, terwijl de lat eerder op 15 à 20 procent lag. Met andere woorden: ongeveer 627 miljoen euro, tegenover de 507,5 miljoen over boekjaar 2020. Daarmee zou het bedrijf vlot de vorige verkooppiek, 569 miljoen omzet in 2018, verbeteren.
Bovendien voorspelt Chombar op die boomende verkopen een winstmarge van ongeveer 21 procent te draaien, tegenover de eerder voorspelde 19 procent.
Ongeveer 132 miljoen euro dus, of liefst 75 procent meer dan de 75,5 miljoen over boekjaar 2020. Toen kwam de winstmarge op 15 procent uit. De bedrijfswint zou zo weer de recordniveaus van 2017 en 2018 benaderen (zie grafiek).
Er speelt een dubbel effect: niet alleen is er een postpandemische boom in de autoverkoop, er zit ook steeds meer 'Melexis' in elke auto. Een nieuwe auto die van de band rolt, telt gemiddeld 13 sensoren van Melexis. In elektrische auto's zijn dat er nog een pak meer: de Model 3 van Tesla bijvoorbeeld telt er 32.
De belegger reageert met bescheiden applaus. Het aandeel opent 2 procent hoger op 92,60 euro. Beleggers waarderen Melexis nu op 3,75 miljard, een stevige 28 keer de verwachte bedrijfswinst over 2021 dus. Met andere woorden: er zit al flink wat groeiperspectief in de koers verrekend.
KBC Securities-analist Ruben Devos handhaaft zijn koopadvies en koersdoel van 105 euro en verwijst naar de structurele groeitrend die de elektrificatie van het wagenpark oplevert.
Op korte termijn vraagt de analist zich wel af waarom het management de prognose voor de brutomarge stabiel op 41 procent houdt, ondanks de hogere omzetprognose. Het antwoord kwam tijdens de conference call met de analisten. 'In de tweede jaarhelft wordt de productiecapaciteit opgevoerd, onder meer met de ingebruikname van de nieuwe faciliteit in Bulgarije. Dat zet druk op de marge', zei financieel directeur Karen van Griensven.
Drie vragen aan
Françoise Chombar, CEO van chipspecialist Melexis
Hoe lang sleept het chiptekort in de autosector nog aan?
‘Nog zeker tot eind dit jaar blijft de toestand krap. Sommigen zeggen zelfs tot begin volgend jaar. Het is moeilijk te voorspellen.’
‘Positief is dat de visibiliteit verbeterd is tegenover twee, drie maanden geleden. Klanten bestellen nu voor een langere termijn, al is het moeilijk in te schatten wie hamstert en in welke mate.’
Kan Melexis profiteren van de krapte op de markt?
‘In sommige gevallen wel. Zowel klanten als leveranciers bevestigen dat we betere voorspellingen doen dan onze concurrenten. Dat creëert natuurlijk opportuniteiten in ons voordeel.’
Dragen prijsstijgingen bij aan de verbeterde vooruitzichten?
‘De hoofdmoot van de betere guidance is te danken aan de hogere verkoopvolumes. Sommige prijzen verhogen we, maar niet voor onze loyale klanten - wel voor de minder trouwe, nieuwe en distributieklanten. Op de lange termijn loont loyaliteit.’
12:17 Boomend Melexis stevent op recordjaar af - De Tijd
Read More
No comments:
Post a Comment